Odwiedź nasz profil na FacebookOdwiedź nasz profil na Instagram

05/12/2022

Zgrzytanie zębami - co może oznaczać?

Jeśli często budzisz się z bólem głowy lub napięciem w okolicach żuchwy, może to świadczyć o nocnym zgrzytaniu zębami. Ten problem nazywany jest bruksizmem i dotyczy ok. 15% osób dorosłych. Może on być spowodowany stresem, wadami zgryzu, a niekiedy zaburzeniami neurologicznymi. Sprawdź, o czym może świadczyć zgrzytanie zębami i jak sobie z nim poradzić!

Nocne zgrzytanie zębami - objawy

zgrzytanie zębamiWiele osób nie wie, że w nocy mocno zaciska zęby i nimi zgrzyta, ale może to mieć konsekwencje podczas codziennego funkcjonowania. Ważnym sygnałem jest np. ból w okolicy skroni lub żuchwy, a także problemy z ruchomością żuchwy. Objawem wskazującym na nocne zgrzytanie zębami jest także trzeszczenie i przemieszczanie się żuchwy podczas otwierania szeroko ust. Bruksizm może również objawiać się bólami szyi oraz głowy, a także trudnościami z poruszaniem głową.

Zgrzytanie zębami nieuchronnie powoduje też ich ścieranie, a nawet pękanie i wypadanie zębów. Konsekwencją ciągłego zaciskania żuchwy mogą być również krwawienia z dziąseł. Jeśli masz tego typu objawy, warto udać się do lekarza w celu uzyskania diagnozy problemu. Dobrze jest wdrożyć wielokierunkowe leczenie, aby działać zarówno na objawy, jak i na przyczyny bruksizmu.

Zgrzytanie zębami - przyczyny

U podłoża zgrzytania zębami najczęściej leży stres i trudność z radzeniu sobie z nadmiernym napięciem. Jednak w niektórych przypadkach źródłem problemu mogą być wady zgryzu, a także nieprawidłowe leczenie stomatologiczne. Bruksizm może pojawić się również u osób, które mają niewłaściwie założoną protezę zębową. Rzadko przyczyną zgrzytania zębami są choroby neurologiczne, takie jak choroba Huntingtona, objawiająca się przede wszystkim niekontrolowanymi ruchami ciała.

Mało znaną przyczyną występowania bruksizmu są leki przeciwdepresyjne i przeciwpsychotyczne. W niektórych przypadkach stosowanie tych środków farmakologicznych może przyczyniać się do nocnego zgrzytania zębami. Substancjami, które mogą wywoływać tego typu skutki uboczne są np. fluoksetyna, sertralina, czy wenlafaksyna.

Do czego może prowadzić zgrzytanie zębami?

U wielu osób problem zgrzytania zębami występuje w niewielkim nasileniu, które nie wymaga zaawansowanego leczenia. Jednak jeśli dolegliwość ta jest intensywna, warto jak najszybciej wdrożyć odpowiednie działania. Nieleczony bruksizm może bowiem prowadzić do poważniejszych problemów. Poza bólami głowy może pojawić się też ból i szum w uszach, a nawet trudności z utrzymaniem równowagi.

Dolegliwości mogą również dotyczyć narządu wzroku - nadmierne napięcie mięśni żwaczy prowadzi czasem do zaburzeń widzenia, bólów i suchości oka. Mocno napięte mięśnie w okolicy żuchwy mogą być również przyczyną problemów z kręgosłupem. Warto zatem skonsultować się z ekspertem, np. stomatologiem lub specjalistą medycyny estetycznej, aby zapobiec nasilaniu się dolegliwości.

Jak pozbyć się zgrzytania zębami?

Najważniejsze jest poznanie pierwotnej przyczyny zgrzytania zębami. W bardzo wielu przypadkach jest to po prostu spowodowane stresem. Jeśli pod wpływem długotrwałego napięcia zauważasz u siebie zaostrzenie objawów, prawdopodobnie to właśnie leży u podłoża Twoich problemów. Postaraj się więc popracować nad rozluźnieniem, np. za pomocą technik relaksacyjnych. Być może konieczna będzie też wizyta u terapeuty w celu wypracowania metod skutecznego radzenia sobie z emocjami.

Warto mieć jednak świadomość, że proces ten jest zwykle żmudny i długotrwały. Oprócz dokładnego rozpoznania źródła problemu i pracy nad nim, warto jednocześnie wdrożyć leczenie objawowe. Jednym ze sposobów na szybkie pozbycie się objawów jest podanie w mięśnie żwacze toksyny botulinowej. Pozwala ona na rozluźnienie mięśni, a dzięki temu niweluje dokuczliwe objawy.

Toksyna botulinowa - redukcja zgrzytania zębami

Zabieg z toksyną botulinową daje efekty już po 1-2 tygodniach od wykonania zastrzyku. Pacjenci zauważają widoczne zmiany w postaci rozluźnienia mięśni i zmniejszenia objawów bruksizmu. Leczenie botoksem pozwala pozbyć się bólów żuchwy, szyi, czy głowy oraz uchronić zęby przed niszczeniem - nie są już narażone na ciągłe ścieranie. Skutki działania tego preparatu utrzymują się przez kilka miesięcy, a to daje czas na wdrożenie równoległych działań, które zapobiegną nawrotowi schorzenia. W razie potrzeby możliwe jest powtarzanie iniekcji toksyny botulinowej do momentu całkowitego wyleczenia bruksizmu.

Jeśli chcesz zdecydować się na leczenie zgrzytania zębami toksyną botulinową, zapraszamy Cię na zabieg do kliniki Dr Skin Care. W naszej placówce pracują kompetentni specjaliści, którzy po dokładnym badaniu dobiorą najbardziej efektywną i bezpieczną dla Ciebie dawkę leku. Zgłoś się do nas, aby jak najlepiej zadbać o swoje zdrowie!

Umów się na konsultację

DR SKIN CARE

Klinika medycyny estetycznej w Warszawie.
ZADZWOŃ
CENNIKPORADYKONTAKT